La sfârșitul anilor 1980, HIV/SIDA exista în Statele Unite de aproape un deceniu, boala fiind catalogată drept criminalul numărul unu al tinerilor din New York, apoi al tinerilor din toată țara și în special, al femeilor.

În ciuda gravității crizei generate de HIV/SIDA, la sfârșitul anilor 1980, la nivel public, nu exista o recunoaștere concretă a bolii, iar dezbaterile despre ce reprezintă și cum poate fi combătută această boală nu existau, însă un grup de artiști din Manhattan a luat decizia de a schimba acest lucru.

Patrick O’Connel, un artist din New York, și-a petrecut zile în șir vizitând la spitali prieteni bolnavi de HIV/SIDA, iar mai apoi, mergând la înmormântările prietenilor care au decedat. Seară de seară ajungea acasă și găsea pe robotul telefonic o mulțime de mesaje de la prieteni panicați care tocmai aflaseră că au fost depistați cu HIV/SIDA. Determinat să tragă un semnal de alarmă, O’Connel, împreună cu alți prieteni artiști s-au alăturat într-un grup denumit Visual AIDS și au luat decizia de a lupta împotriva bolii prin artă, manifestând astfel suport și susținere față de bolnavi.

Din acel moment, Visual AIDS a organizat evenimente publice în care au fost expuse galerii de imagini cu scopul de a crește gradul de conștientizare legat de această boală. Deși ei au depus multă muncă în dezvoltarea de proiecte bazate pe artă vizuală, cel mai mare impact l-a avut un mic simbol, un concept care la vremea aceea era foarte nou și neobișnuit: panglica de conștientizare HIV/SIDA.

Totul a început într-o seară din primăvara anului 1991, când un designer de costume pe nume Marc Happel a fost invitat la o întâlnire a grupului Visual AIDS. Happel a aflat despre faptul că artiștii caută un simbol pentru mișcarea lor și a avut o idee, generată de experiențele lui avute în călătoriile în împrejurimile New Yorkului, unde a văzut panglici galbene legate în jurul copacilor și care reprezentau un omagiu adus în cinstea militarilor care au luat parte la Războiul din Golful Persic

Marc Happel credea că Visual AIDS ar putea face ceva similar pentru a semnala această cauză și pentru a putea fi recunoscută ca „războiul de acasă” – făcând o comparație cu conflagrațiile care au avut loc în alte țări. Însă, copacul nu părea potrivit, așa că Marc s-a gândit că poate ar putea să plieze o panglică și să o prindă pe reverele de la haine. Când a trebuit să se decidă ce culoare ar trebui să aibă panglica, toți au decis că aceasta ar trebui să fie roșie, simbolizând astfel culoarea sângelui.

În acel moment, panglicile roșii erau în esență, doar un proiect de artă, dar, la jumătatea lunii mai a anului 1991, unul dintre liderii formațiunii Visual AIDS a avut o idee nebună, dar care avea să reprezinte un real succes în campania de awareness asupra fenomenului HIV/SIDA. Mai exact, s-au gândit că la evenimentul care urmau să participe (Tony Awards) alături de multe alte vedete și unde mediatizarea era la un nivel mare, să poartă panglicile la reverele hainelor.

Membrii Visual AIDS nu s-au limitat doar la ei să poarte panglicile, ci au reușit să convingă, atât un număr mare de artiști de pe Broadway, cât și pe organizatorii respectivei gale să îmbrățișeze conceptul și să poarte panglicile. Succesul reprezentat de faptul că multe celebrități de pe Broadway au purtat panglica, a determinat producerea mai multor panglici, însă de dimenisiuni și mai mari, de această dată, pentru a putea fi captate mai bine de camerele de filmat.

Ușor, ușor, purtatul panglicii a devenit un real fenomen, regăsindu-se, atât în cadrul unor evenimente foarte mediatizate și de importanță majoră, precum Premiile Emmy sau Oscar, cât și în grupurile școlare și bisericești care doreau să inițieze propriul lor proiect ”de panglică”.

Deși purtarea acestei panglici constituie un demers prin care se arată suportul față de persoanele care suferă de HIV/SIDA și prin care se încearcă conștientizarea acestei boli, odată ce simbolul a devenit omniprezent, au apărut și critici la adresa acestuia. Au existat voci ce considerau că acest mod de susținere a celor bolnavi nu îi ajută, în mod practic, cu nimic pe cei bolnavi, în sensul că doar se exprimă îngrijorarea față de cei bolnavi, însă fără a se face nimic concret, exact ca în cazul brățărilor Livestrong sau fenomenului Ice Bucket Challenge.

Cu toate acestea, Marc Happel, unul dintre formatorii acestui fenomen susține că este în regulă:

Ceea ce am vrut să facem a fost să creăm ceva pe care o mamă din Michigan ar putea să poarte pe reverul bluzei ei și, cine știe, poate că fiul ei locuiește în New York și are HIV/SIDA. iar ea, astfel, poate simți că face ceva pentru a-l susține de la distanță și a-i demonstra că este alături de el. Cred că a fost pur și simplu un simbol pe care l-am creat și pe care l-ar putea purta cineva astfel încât persoanele din jur să întrebe: „Ce este asta? De ce purtați acea panglică roșie?”, iar apoi cel ce o poartă să poată povesti despre boală și despre cum pot fi susținuți cei care suferă de aceasta.

Panglica și-a făcut foarte bine treaba, oamenii au vorbit mult despre HIV/SIDA, iar New York Times a declarat anul 1992 „Anul Panglicii”. Președintele Clinton a înființat Biroul de la Casa Albă pentru Politici Naționale împotriva HIV/SIDA. Institutul Național de Sănătate a extins cercetările cu privire la această boală, Guvernul a finanțat studii naționale privind epidemiologia HIV, iar de-a lungul timpului, panglica cu rol de conștientizare a atras atenția atât de mult asupra HIV/SIDA, încât mai mult de 200 de alte cauze au împrumutat panglica drept simbol în campaniile de conștientizare.

În prezent, există atât de multe cauze care doresc să se asocieze cu acest simbol, încât cu greu își mai pot găsi o culoare pentru panglică. Printre cauzele care au împrumutat simbolul fundei regăsim cauza autismului, a luptei împotriva cancerului – de diverse tipuri, cauza victimelor Tsunamiurilor, cauza Sindromulu Tourette, cauza Bullyingului și multe altele. Cu toate acestea, panglica de culoare roșie a păstrat cea mai puternică însemnătatea.

Chiar dacă SIDA nu mai este ucigașul care obișnuia să fie, numărul persoanelor care trăiesc cu virusul HIV în lume este mai mare ca oricând.

 

Articol dezvoltat pe baza următoarei surse:
http://99percentinvisible.org/episode/awareness/

© Photo: https://99percentinvisible.org

© Romanian Angel Appeal | 1991 - 2017 | Designed by Răzvan Rădulescu

Data privacy information Info Confidențialitate Date
In accordance with the GDPR Regulation, we inform you that this website can collect the following data: Referitor la regulamentul de protecție al datelor, vă informăm că acest site poate colecta următoarele date:
You will find more informations about this accessing the Terms Of Use Citiți informațiile complete accesând Termeni și Condiții
Some of the conditions are required. Please agree with then in order to move forward. Anumite condiții sunt obligatorii. Vă rugăm să le acceptați pentru a putea merge mai departe.